De grote aandacht voor klimaatverandering is ook autofabrikanten niet onopgemerkt gebleven. Maar waar je veel hoort over elektrische auto’s, wordt aan een ander alternatief, de waterstofauto, maar weinig aandacht besteed. Wat zijn de kansen van dit emissieloze alternatief voor traditionele auto’s?
Autofabrikanten als Volkswagen, Tesla en Hyundai zetten vol in op de ontwikkeling van elektrische auto’s. En ook oliemaatschappijen Shell en ExxonMobil houden zich steeds meer bezig met schone alternatieven voor fossiele energie. Hoe staat het met waterstof als alternatieve energiebron voor auto’s?
Waterstofauto’s worden momenteel nog heel weinig verkocht. De EV monitor, die de verkoop van elektrische- en waterstofauto’s bijhoudt, meldt dat er op het moment in Nederland 175 waterstofauto’s rondrijden. Ter vergelijking: van elektrische auto’s zijn er momenteel iets meer dan 84.000. Dit grote verschil is ook niet zo gek: momenteel worden er in Nederland slechts twee modellen waterstofauto’s verkocht, waarvan de goedkoopste rond de 80.000 euro is. Van elektrische auto’s zijn veel meer modellen, ook voor mensen met een kleinere portemonnee.
Elektrochemicus Marc Koper heeft zich gespecialiseerd in elektrolyse, het proces waarmee waterstof geproduceerd kan worden. Koper stelt dat auto’s op waterstof een beter alternatief kunnen zijn voor de elektrische auto: “Voor lange afstanden is de waterstofauto beter geschikt. Een brandstofcel, zoals bij waterstof, heeft een veel hogere energiedichtheid dan een batterij. Kortgezegd: met een waterstofauto kom je qua afstand verder dan met een elektrische auto. Verder is net zoals bij elektrische auto’s de uitstoot bij het gebruik nul.”
Goede start
De Haagse vervoerder Noot Personenvervoer maakt sinds afgelopen zomer gebruik van waterstofauto’s in de regio Den Haag. Hoe ervaren zij dit?
Een woordvoerder van Noot: “Wij zijn erg tevreden met de auto’s: chauffeurs rijden er graag in, klanten zijn enthousiast en de actieradius is hoog genoeg. Momenteel is het tankstation in Den Haag nog maar op halve capaciteit, waardoor we maar 200 kilometer in plaats van 400 kilometer op een tank kunnen rijden, maar dit is voor ons al een goede start. Op andere plekken kan je helemaal niet tanken, en dit is wel een probleem.”
Koper sluit zich bij dit probleem aan: “Je kan nog bijna nergens tanken; dit komt de kansen van de waterstofauto niet bepaald ten goede. Bovendien zijn waterstofauto’s momenteel nog heel duur. Ik verwacht dat bij schaalvergroting beide problemen opgelost kunnen worden.”
Opdraaien
Daarnaast stipt Koper nog een belangrijk probleem aan van de waterstofauto: “De goedkoopste manier om waterstof op te wekken is momenteel door het gebruik van aardgas. Dit levert natuurlijk ook milieuvervuiling op, en niemand draait hier momenteel voor op.”
Noot Personenvervoer gaat bij ieder nieuw project kijken wat voor auto’s het meest geschikt zijn: “Het ligt er volledig aan waar de auto’s voor bedoeld zijn, hoe de technologie zich ontwikkelt en of er voldoende tankstations beschikbaar komen. Ik heb in ieder geval vertrouwen dat de waterstofauto een goed alternatief kan zijn.”
En ook Koper gelooft in de kansen van de waterstofauto, maar heeft hier wel een kanttekening bij: “Technisch is momenteel veel mogelijk. Ook de hoeveelheid energie die omgezet wordt in brandstof is momenteel vrij hoog, zo tussen de 70 en 80 procent. Sociaal en politiek gezien moet er echter nog veel gebeuren voordat de auto op waterstof ingeburgerd zal raken. Wanneer er door de politiek werk gemaakt wordt van een CO2- belasting, wordt alles anders.”
Image by macrovector on Freepik